Greek Reports (Ελληνικά)

Ήταν βόμβα που δολοφόνησε τους 66 της πτήσης BEA/CY 284

Κατά την διάρκεια της δεύτερης παρουσίασης της μυθοπλασίας του «Πτήση 284» στη Λεμεσό το βράδυ της Δευτέρας 31.10.22, ο κ. Ανδρέας Χατζήκυριακος,είπε ότι αμφισβητεί αν ήταν ακριβείς οι πληροφορίες των  βρετανικών αρχείων, ότι ήταν βόμβα που ανατίναξε το αεροπλάνο των Βρετανικών Ευρωπαϊκών Αερογραμμών που εκτελούσε την πτήση BEA/CY 284 στις 12.10.1967.

Δυστυχώς, η θέση αυτή ταυτίζεται με την θέση που είχε εκφράσει αρχικά η χουντική κυβέρνηση της Αθήνας το 1967.

Η οποία δεν ήθελε να λεχθεί ότι ήταν βόμβα για να μην κατηγορηθεί για έλλειψη ασφάλειας στο αεροδρόμιο της Αθήνας τόσο σύντομα μετά την άνοδο της στην εξουσία. Αν δε θα ήταν βόμβα η αιτία,  ήθελαν να εισηγηθούν στους Βρετανούς να πουν ότι αυτή τοποθετήθηκε από το Λονδίνο.

Ο βρετανός ερευνητής και συγγραφέας Simon Hepworth, το βιβλίο του οποίου χρησιμοποίησε ο κ. Χατζήκυριακου (πρώτη έκδοση 2018) δίχως καμία διαβούλευση με τον βρετανό συγγραφέα προτού εκδώσει το μυθιστόρημά του, καλύπτει το θέμα αυτό στα βιβλία του.

Αντιγράφω από  την τελευταία έκδοση του βιβλίου του «BEALINE CHARLIE OSCAR  FLIGHT 284 –THE REAL STORY BEHIND A FORGOTTEN ATROCITYκαι το οποίο εκδόθηκε και με ελληνική μετάφραση με τίτλο

The Destruction of Flight CY 284 – Με πλήρη ελληνική μετάφραση”.

«Στις 15 Ιανουαρίου ο Έλληνας Διευθυντής Πολιτικής  Αεροπορίας Ταξίαρχος Α. Σκαρμαλιωράκης απάντησε στον Veal. Η αντίληψή του για τα γεγονότα, και το αποτέλεσμα που επιθυμούσε, ήταν σημαντικά διαφορετικά από αυτά της ΒΕΑ…

…Οι Ελληνικές αρχές είχαν τόσο ενδιαφέρον για την πραγματική αιτία όσο και η ΒΕΑ, αλλά επιθυμούσαν να εντοπιστεί μια πολύ διαφορετική αιτία… Θα προτιμούσε λοιπόν (ο Ταξίαρχος) , να είχαν (οι Ελληνικές Αρχές) ενημερωθεί ότι η αιτία ήταν μια σύγκρουση στον αέρα με μη ελληνικό αεροσκάφος στον διεθνή εναέριο χώρο».

Τότε οι βρετανικές αρχές  κάλεσαν την ελληνική κυβέρνηση να στείλει αντιπροσώπους της στο Λονδίνο να δουν τα τεκμήρια των ερευνών που στοιχειοθετούσαν την βομβιστική ενέργεια.

«Οι δύο εκπρόσωποι που εισηγήθηκε ο κ. Σκαρμαλιωράκης  ήταν ο κ. Γ. Παπαδημητροπούλου και ο κ. Χαζάρδος. Στις 20 Ιανουαρίου, μαζί με τον κ. M. Carder της Ολυμπιακής Αεροπορίας που θα μπορούσε να ήταν μεταφραστής συναντήθηκαν με τους κ.κ. Clancey του  RARDE, Forsyth της RAF και Norman  Head AIB. Ο Clancey τους έδειξε το μαξιλάρι και τις συνοδευτικές φωτογραφίες και εξήγησε τις λεπτομέρειες των αποδεικτικών στοιχείων. Επίσης έδειξε στους επισκέπτες φωτογραφίες με ακτίνες Χ του τραυματισμένου από την έκρηξη επιβάτη κ. Αφατίτη.

Κατά τη διάρκεια αυτού που περιεγράφηκε ως «μια σημαντική συζήτηση», ο Clancey  μπήκε στο σκεπτικό της θεωρίας ότι η βόμβα είχε τοποθετηθεί στην αριστερή πλευρά του αεροσκάφους, μεταξύ του καθίσματος και της πλευράς της ατράκτου.

Στη συνέχεια παρουσιάστηκαν στους Έλληνες τα διαθέσιμα συντρίμμια του Charlie Oscar… ο Forsyth εξήγησε τα συντρίμμια και τα στοιχεία που υποδηλώνουν το μοίρασμα του αεροσκάφους στα 15.000 πόδια.  Οι ΄Ελληνες ήσαν προφανώς ικανοποιημένοι… Μετά την παρουσίαση σχετικής τεκμηρίωσης, οι Έλληνες επισκέπτες εξέφρασαν την άποψη ότι συμφωνούν με τα ευρήματα, αν και δήλωσαν ότι ανέμεναν κάποια δυσκολία να πείσουν κάποιους από τους ανθρώπους στην Αθήνα ότι η αιτία ήταν στην πραγματικότητα μια βόμβα. Τους προσφέρθηκε η ευκαιρία περαιτέρω συζητήσεων με τους δικούς τους εκρηκτικούς εμπειρογνώμονές εάν το επιθυμούσαν.

Η εικόνα του πως ακριβώς ο Charlie Oscar και οι επιβάτες έπαθαν το κακό ήταν τώρα τόσο ξεκάθαρη όσο ήταν πιθανό να ήταν ποτέ. Αλλά η  εξήγηση για το πως ένας εκρηκτικός μηχανισμός βρέθηκε στο αεροσκάφος, ποιος τον έβαλε εκεί και γιατί, ήταν ερωτήματα που ξεπερνούσαν το πεδίο των ομάδων  εκείνων των Mason και του Veal».

Εξηγήσεις

Τα βρετανικά ονόματα που αναφέρονται είναι των βρετανών εμπειρογνωμόνων που διεξήγαγαν τις έρευνες.

RARDE –  The Royal Armament Research and Development Establishment

RAF –  Royal Air Force

AIB – Accidents Investigation Branch

Η έρευνα για την εγκληματική πτυχή αφορούσε τις  Αστυνομικές Αρχές.

Ο εμπειρογνώμονας κ. V. J. Clancey του RARDE εκθέτοντας το μαξιλάρι σε μια δημοσιογραφική διάσκεψη “Birmingham Post” με τίτλο «Ο θάνατος της συντριβής του Κομήτη – ήταν βόμβα με στόχο τον Γρίβα».
Η πρώτη σελίδα του πορίσματος που εκδόθηκε το 1968 από το Τμήμα Εμπορίου της βρετανικής κυβέρνησης (το οποίο κατέχει η γράφουσα) και που επιβεβαιώνει την ανατίναξη με βόμβα (Το χρώμα του εξωφύλλου είναι πράσινο γι΄αυτό και ο σκούρος χρωματισμός). Πολυάριθμα αντίγραφα του οποίου στάλισαν τόσο στην ελληνική κυβέρνηση όσο και την κυπριακή και στις Κυπριακές Αερογραμμές.

Γλ. Κληρίδης

Όσον αφορά την περίπτωση να ταξίδευε και ο Γλ. Κληρίδης από το Λονδίνο με το ίδιο αεροπλάνο, εκείνο που ανέφερε ο βρετανός συγγραφέας Simon Hepworth στην εκτενή έρευνά του,  είναι ένα δημοσίευμα  της εφημερίδας «Φιλελεύθερος» 1.10.2006 στο οποίο γράφτηκε ότι θα ταξίδευαν με την ίδια πτήση από Λονδίνο και οι κ.κ. Μ. Τριανταφυλλίδης και Γλ. Κληρίδης. Ο μεν πρώτος άλλαξε ιδέα και επέστεψε με πλοίο στην Κύπρο ο δε Κληρίδης άλλαξε ιδέα γιατί είχε περαιτέρω δουλειές στην Αγγλία. Ο συγγραφέας χειρίστηκε το θέμα Κληρίδη στο βιβλίο ως εντελώς ατεκμηρίωτο.

Στρατηγός Γ. Γρίβας

Ο δε Στρατηγός Γ. Γρίβας ναι, επέστρεψε την ίδια μέρα στην Λευκωσία με πτήση της Ολυμπιακής  Αεροπορίας, αλλά όπως τεκμηριώνει ο βρετανός συγγραφέας με μαρτυρίες διαφόρων, έμπιστοι του Στρατηγού έχοντας σχετικές πληροφορίες, του άλλαξαν την πτήση και γι΄αυτό ταξίδευσε με την Ολυμπιακή. Μάλιστα λέχθηκε ότι για προληπτικούς σκοπούς και η Ολυμπιακή άλλαξε τότε αεροπλάνο από εκείνο που είχε έτοιμο για πτήση προτού επιβιβαστεί ο Στρατηγός…

Ο συγγραφέας Simon Hepworth

Σε επικοινωνία μου με τον συγγραφέα αυτός μου δήλωσε ότι ευχαρίστως θα μπορούσε να παρουσιαστεί με σύνδεση βίντεο σε τηλεοπτική συζήτηση με τον κ. Χατζήκυριακου. Ο ίδιος (S.H) παίρνει τα όσα λέγει ο κ. Α.Χατζήκυριακος ως η άποψή του (ΑΧ) και ότι το βιβλίο του είναι μυθοπλασία,  πάνω σε αυτή τη βάση,  είναι έτοιμος να συζητήσει μαζί του τηλεοπτικά στα αγγλικά.

https://www.amazon.co.uk/Bealine-Charlie-Oscar-Forgotten-Atrocity/dp/1911255746

  • Ερευνήτρια/δημοσιογράφος, Λονδίνο.

Σχετικά άρθρα

Βιβλιοπαρουσίαση: To μυστήριο της πτήσης CY284 του 1967  – 9.10.2018

https://www.sigmalive.com/news/local/533498/vivlioparousiasi-to-mystirio-tis-ptisis-cy284-tou-1967

Ποιοι και γιατί ανατίναξαν τo αεροπλάνο της πτήσης CY 284 το 1967 | News    30.10.2018

https://www.sigmalive.com/news/537198/poioi-kai-giati-anatinaksan-to-aeroplano-tis-ptisis-cy284-12-to196

Αναμνηστική Πλάκα για τα 66 θύματα της «μαζικής δολοφονίας»: Η ανατίναξη της πτήσης CY 284 στις 12 Οκτωβρίου 1967 – 4.10.2020

https://simerini.sigmalive.com/article/2020/10/4/anamnestike-plaka-gia-ta-66-thumata-tes-mazikes-dolophonias-e-anatinaxe-tes-pteses-cy-284-stis-12-oktobriou-1967/

Πτήση CY284: Η άγνωστη τραγωδία, το μυστήριο – Μαρτυρίες στο SigmaLive  – Συνέντευξη του συγγραφέα Simon Hepworth

25.07.2022 Πέτρος Αυξεντίου

https://www.sigmalive.com/news/local/986152/ptisicy284-iagnostitragodiatomystiriomartyriesstosigmalive

Μνημόσυνο για τα 66 θύματα της τραγωδίας της πτήσης CY 284 12 Οκτωβρίου 1967 – Σημερινή 14.10.2022

https://simerini.sigmalive.com/article/2022/10/14/mnemosuno-gia-ta-66-thumata-tes-tragodias-tes-pteses-cy-284-12-oktobriou-1967/

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Back to top button