Greek Reports (Ελληνικά)

Το Τελευταίο Μίλι

Η σημασία της πολιτικής ισότητας

Στη συνάντηση των ηγετών στις 3 Νοεμβρίου εκφράσθηκε η ετοιμότητά τους να ανταποκριθούν θετικά στην πρόθεση του Γενικού Γραμματέα, που διατυπώθηκε και σε πρόσφατες επιστολές προς αυτούς, να διερευνήση τη δυνατότητα σύγκλησης μιας νέας άτυπης διάσκεψης, ο δε Γενικός Γραμματέας έχει τώρα αναγγείλει την έναρξη της πρωτοβουλίας του.

Ο Γενικός Γραμματέας, είναι δεσμευμένος από τις αποφάσεις του Συμβουλίου Ασφαλείας, ως εντολοδόχου του, να επιδιώξη λύση στη διαχρονικά συμφωνηθείσα βάση της δικοινοτικής διζωνικής ομοσπονδίας με  πολιτική ισότητα, όπως αναφέρεται και στο ανακοινωθέν για τη συνάντηση του Βερολίνου της 25-11-2019, με ιδιαίτερη παραπομπή στα ψηφίσματα του Συμβουλίου Ασφαλείας περιλαμβανομένου του 716 του 1991 και ειδικά της παραγράφου 4 αυτού η οποία προνοεί ότι η λύση θα βασίζεται σε ένα Κυπριακό Κράτος αποτελούμενο από δύο πολιτικά ίσες κοινότητες όπως ορίζεται από τον Γενικό Γραμματέα στην έκθεσή του της 8-3-1990.

Εκεί συγκεκριμένα αναφέρεται ότι, αν και η πολιτική ισότητα δεν σημαίνει ίση αριθμητική εκπροσώπηση στην ομόσπονδη κυβέρνηση, εν τούτοις πρέπει να αντανακλάται, μεταξύ άλλων, στην αποτελεσματική συμμετοχή των δύο κοινοτήτων σε όλα τα όργανα και τις αποφάσεις της ομοσπονδιακής κυβέρνησης και σε διασφαλίσεις ώστε η ομοσπονδιακή κυβέρνηση να μην έχη εξουσία να αποφασίζη εναντίον των συμφερόντων οποιασδήποτε κοινότητας.

Η θέση του Συμβουλίου Ασφαλείας ως προς την πολιτική ισότητα επαναλαμβάνεται στα τρία τελευταία ψηφίσματα του 2483 (25-7-2019), 2506 (30-1-2020) και 2537 (28-7-2020), με ρητή και πάλι αναφορά στην παράγραφο 4 του 716, εκφράζοντας έτσι το ιδιαίτερο ενδιαφέρον του στη βεβαίωσή της ως θεμελιακής και προς αποφυγή οποιουδήποτε ενδεχομένου απόκλισης από αυτή. Στο ανακοινωθέν του Βερολίνου γίνεται επίσης αναφορά σε επαναβεβαίωση της δέσμευσης των μερών στην κοινή διακήρυξη της 11-2-2014, στις προηγούμενες συγκλίσεις και στο πλαίσιο των έξι σημείων του Γενικού Γραμματέα της 30-6-2017 στο Κραν Μοντάνα.  Όπως ο Γενικός Γραμματέας, έτσι και τα μέρη είναι λοιπόν δεσμευμένα στα πιο πάνω.

Το θέμα της πολιτικής ισότητας είναι όντως θεμελιώδους σημασίας, είναι δε με αναφορά σε αυτό που πολλές φορές γίνονται δηλώσεις της Τουρκικής πλευράς για άλλες μορφές λύσης με ιδιαίτερη έμφαση σε δύο ισότιμα κράτη. Τα δύο ισότιμα κράτη συμβιβάζονται βέβαια με τη δικοινοτική διζωνική ομοσπονδία με πολιτική ισότητα εφ’ όσον εντάσσονται στα ομοσπονδιακά πλαίσια. Νοουμένου δε ότι τούτο γίνεται σεβαστό, τέτοιες τοποθετήσεις δεν συνεπαγονται αναγκαστικά αναίρεση της ομοσπονδιακής δομής. Είναι λοιπόν σημαντικό να μην υπάρχη αμφιβολία ως προς τη δική μας δέσμευση στη συμφωνημένη βάση της λύσης, περιλαμβανομένης της πολιτικής ισότητας, που θα είναι και η απάντηση στις Τουρκικές αιτιάσεις για άλλες μορφές λύσης, αφού διασφαλίζει την ισότιμη υπόσταση των συνιστουσών πολιτειών στα πλαίσια της ομοσπονδιακής δομής χωρίς να υπάρχη παρέκκλιση από την αντίληψη του ενός κράτους.

Στο πλαίσιο του Γενικού Γραμματέα καταγράφεται, σε σχέση με την πολιτική ισότητα, ότι, όσον αφορά την αποτελεσματική συμμετοχή, θα υπάρχη αφ’ ενός εκ περιτροπής προεδρία με αναλογία 2/1 και αφ’ετέρου, όσον αφορά στη λήψη των αποφάσεων, οι αποφάσεις θα λαμβάνονται με απλή πλειοψηφία και μία θετική ψήφο, σε περίπτωση δε αδιεξόδου θα υπάρχη μηχανισμός επίλυσης. Σε πρόσφατη συνέντευξή του, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας ανάφερε ότι στην αναμενόμενη διάσκεψη δεν προτίθεται να διαπραγματευθή την υφιστάμενη βάση της λύσης και ότι στο Κραν Μοντάνα δεν διαφοροποιήθηκε όσον αφορά αυτήν αλλά ως προς κάποια προαπαιτούμενα που θα διασφαλίζουν τη λειτουργικότητα, βιωσιμότητα και αποδεκτότητα της λύσης. Αυτά, πέραν των εγγυήσεων και των στρατευμάτων, ήσαν τα αφορώντα την πολιτική ισότητα και δη ως προς την εκτελεστική εξουσία, διότι, όπως είπε, θα ήταν άδικο η μικρότερη κοινότητα να ελέγχη με τη θετική της ψήφο όλες τις αποφάσεις της κεντρικής κυβέρνησης, εξ ου και ο ίδιος εισηγήθηκε η θετική ψήφος των Τουρκοκυπρίων να περιορισθή σε περιπτώσεις που βλάπτονται τα ειδικότερα συμφέροντά τους.

Στην έκθεση όμως του Γενικού Γραμματέα της 8-3-1990 η αναφορά στις διασφαλίσεις προς αποφυγή αποφάσεων της ομοσπονδιακής κυβέρνησης εναντίον των συμφερόντων μίας κοινότητας είναι διάφορη και επιπρόσθετη της αναφοράς σε αποτελεσματική συμμετοχή των δύο κοινοτήτων σε όλα τα όργανα και τις αποφάσεις της ομοσπονδιακής κυβέρνησης. Η οποιαδήποτε τέτοια διαφοροποίηση ως προς την πολιτική ισότητα συνιστά απόκλιση από βασική πτυχή της λύσης και ανοίγει τον δρόμο για διαφοροποιήσεις της άλλης πλευράς σε άλλα θέματα. Η πολιτική ισότητα, εκφραζόμενη ως αποτελεσματική συμμετοχή, είναι συνυφασμένη με την έννοια της δικοινοτικής διζωνικής ομοσπονδίας αφού, αν και όχι αριθμητική, εν τούτοις παραμένει ισότητα, ώστε η λήψη των αποφάσεων της ομοσπονδιακής κυβέρνησης να μην είναι θέμα αριθμητικής πλειοψηφίας ή μεγαλύτερης και μικρότερης κοινότητας ως να επρόκειτο για ενιαίο κράτος αλλά από κοινού άσκησης της εξουσίας. Η έμφαση πρέπει μάλλον να είναι στην εξεύρεση εκείνου του αποτελεσματικού μηχανισμού επίλυσης αδιεξόδων που θα διασφαλίζη την εύρυθμη λειτουργία της ομοσπονδιακής κυβέρνησης. Στη μείωση δε των πιθανοτήτων αδιεξόδου μπορεί να συντείνουν και τα ακόλουθα –

  1. Το περιορισμένο των αρμοδιοτήτων της ομοσπονδιακής κυβέρνησης.
  2. Η λειτουργία της ομόσπονδης Κύπρου, ως μέλους της ΕΕ, στις παραμέτρους της ΕΕ.
  3. Σε συνάρτηση και με τη σταθμισμένη διασταυρούμενη ψήφο, η λειτουργία της ομοσπονδιακής κυβέρνησης στα πλαίσια του κομματικού συστήματος, δημιουργώντας τέτοιες κοινότητες κομματικών συμφερόντων που θα υπερβαίνουν τις κοινοτικές διαφορές και στην πράξη θα ευνοούν συμπράξεις, όπως και η αντιπροσωπευτική πολυκομματική συμμετοχή στο Υπουργικό Συμβούλιο.
  4. Η μείωση της αναλογίας που αντιστοιχεί στη μία θετική ψήφο ως εκ της διεύρυνσης της συμμετοχής στο Υπουργικό Συμβούλιο.

Η αποδοχή της πολιτικής ισότητας, που είναι και η βασική απαίτηση της άλλης πλευράς, θα δεσμεύση ανάλογα και εκείνη στα άλλα σημεία του πλαισίου τα οποία μας ευνοούν και θα αποτελέση το ουσιαστικό αντάλλαγμα για τις δικές της παραχωρήσεις σε θέματα τα οποία είναι θεμελιακά για τη δική μας πλευρά. Ήδη στο πλαίσιο του Γενικού Γραμματέα σημειώνεται η ανάγκη προσαρμογής του χάρτη τον οποίο είχε παρουσιάσει η Τουρκοκυπριακή πλευρά ώστε να ικανοποιήση σχετικές απαιτήσεις της Ελληνοκυπριακής, στην δε έκθεση του Γενικού Γραμματέα αναφέρεται ότι κατά το πέρας της διάσκεψης διαφαίνετο να ήταν κοντά μία συμφωνία όσον αφορά τις εδαφικές προσαρμογές. Ακόμα πιο σημαντική είναι η επισήμανση ότι το υφιστάμενο σύστημα των εγγυήσεων δεν είναι βιώσιμο και ότι θα πρέπη να αντικατασταθή με ένα νέο σύστημα ασφάλειας και μηχανισμού επιτήρησης της λύσης, ενώ γίνεται αναφορά και σε προοπτική συμφωνία σε ανώτατο επίπεδο για τη σταδιακή αποχώρηση των στρατευμάτων και την τελική της κατάληξη.

Είναι σημαντικό να θυμούμαστε ότι ο Γενικός Γραμματέας παρουσίασε το πλαίσιο των έξι σημείων του εν όψει, όπως αναφέρει στην έκθεσή του, της απροθυμίας των μερών να σημειώσουν πρόοδο στο ένα τραπέζι που αφορούσε την εσωτερική δομή αν δεν επιτυγχάνετο πρόοδος στο άλλο τραπέζι που αφορούσε την ασφάλεια και τις εγγυήσεις, ώστε να υπάρχη ενώπιον των μερών ένα πλαίσιο για την επίλυση ταυτόχρονα και όχι ξεχωριστά ή μεμονωμένα των έξι σημαντικών εκκρεμούντων και στα δύο τραπέζια θεμάτων ως στοιχείων ενός συνολικού πακέτου που θα οδηγήση σε μια περιεκτική τελική διευθέτηση.

Επιβάλλεται τώρα να επιδειχθή η απαιτούμενη κρίσιμη πολιτική απόφαση, ώστε να διανυθή και το τελευταίο μίλι που δεν διανύθηκε στο Κραν Μοντάνα και να μην παραμείνη εσαεί τελευταίο.

2 Comments

  1. Εκτός και αν το διάβασα βιαστικά και δεν κατάλαβα το κείμενο, ενσαρκώνει την προσαρμογή της Κύπρου στα τετελεσμένα. Να διανύσουμε λοιπόν το τελευταίο αυτοκτονικό μίλι για να ενταχθούμε σε μια δομή όπου διαμέσου των εποίκων που πλειοψηφούν πλέον στα κατεχόμενα η Άγκυρα ανά πάσα στιγμή το θελήσει θα έχει τον έλεγχο και ανά πάσα στιγμή κάποιοι άγνωστοι θερμόαιμοι θα δημιουργήσουν διενέξεις για την αρπαγή όλης της Κύπρου. Εάν βέβαια αυτοκτονικά σύνδρομα κυριάρχησαν τότε ήλθε το τέλος. Όσο δε αφορά τις αποφάσεις του ΣΑ και τις αποφάσεις του ΣΑ ξανά και ξανά διαβάζουμε, συνιστώ μελέτη του Καταστατικού Χάρτη του ΟΗΕ. Δικές μας αυτοκτονικές υποχωρήσεις ήταν από θέση αδυναμίας και με το πιστόλι στον κρόταφο. Η καταγραφή τους από το ΣΑ σε κάθε επανάληψη υπερβαίνει τον ρόλο του γιατί επεμβαίνει στο εσωτερικό ενός κυρίαρχου κράτους και αντιφάσκει με τις αποφάσεις του 1974 και 1983 για τερματισμό των τετελεσμένων. Δική μας απόφαση είναι και κανενός άλλου να δηλώσουμε ότι θέλουμε την διεθνή και ευρωπαϊκή νομιμότητα και τίποτα άλλο και ότι όλα τα άλλα αποσύρονται επειδή απέτυχαν και επειδή παραβιάζουν τον Χάρτη
    • «Αλλαγή στρατηγικής για το Κυπριακό: Διεθνής και ευρωπαϊκή νομιμότητα. Επανατοποθέτηση του Κυπριακού στην βάση της διεθνούς και Ευρωπαϊκής νομιμότητας και το «Διαπραγματευτικό κεκτημένο»» https://wp.me/p3OlPy-266
    • «Διαπραγματευτικό κεκτημένο», η διεθνής και ευρωπαϊκή νομιμότητα, το ΣΑ και ο Καταστατικός Χάρτης του ΟΗΕ. https://wp.me/p3OlPy-25R
    • Κυπριακό: Η μεγάλη παγίδα https://wp.me/p3OlPy-25O
    • «Αλλαγή στρατηγικής για το Κυπριακό: Διεθνής και ευρωπαϊκή νομιμότητα. Επανατοποθέτηση του Κυπριακού στην βάση της διεθνούς και Ευρωπαϊκής νομιμότητας και το «Διαπραγματευτικό κεκτημένο»» https://wp.me/p3OlPy-266
    • ΚΎΠΡΟΣ: “ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΙΣΟΤΗΤΑ” ΓΙΑ ΚΡΑΤΟΣ ΠΡΟΔΙΑΓΡΑΦΩΝ ΦΡΕΝΟΚΟΜΕΙΟΥ http://wp.me/p3OlPy-12U
    • Ελληνική Εθνική Στρατηγική: Η τριπλή στρατηγική. Έννοια σκοποί προϋποθέσεις επιτυχούς εκπλήρωσης: η περίπτωση της ευρωπαϊκής προοπτικής της Κύπρου http://wp.me/p3OlPy-Ff
    • In Memoriam Γιάννου Κρανιδιώτη. “Ειρηνική” επίλυση των ελληνοτουρκικών “διαφορών” http://wp.me/p3OlPy-I2
    • Πλαίσιο Αρχών για μια δίκαιη και βιώσιμη λύση του Κυπριακού με γνώμονα το Διεθνές και Ευρωπαϊκό Δίκαιο. Διεθνές Συμβούλιο Εμπειρογνωμόνων http://wp.me/p3OlPy-lc
    • Panayiotis Ifestos, THE CYPRUS ISSUE: SLIDING ON A KNIFE-EDGE”, European Parliament, conference 31.1.2017 (it includes the report on “International and European law” in four languages) http://wp.me/p3OqMa-1kT
    • Ο ΟΗΕ, οι αποφάσεις του ΣΑ και προσεγγίσεις ριζικής επανατοποθέτησης του Κυπριακού ζητήματος* http://wp.me/p3OlPy-1DF
    • ΚΥΠΡΙΑΚΟ: ΔΙΑΦΘΕΙΡΟΥΜΕ ΤΟΥΣ ΔΙΕΘΝΕΙΣ ΘΕΣΜΟΥΣ, ΑΥΤΟΚΤΟΝΟΥΜΕ ΠΟΛΙΤΙΚΑ / ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΑ ΚΑΙ ΠΕΡΙΦΡΟΝΟΥΜΕ ΤΗΝ ΔΙΕΘΝΗ ΚΑΙ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑ. http://wp.me/p3OqMa-17D
    • ΈΠΟΙΚΟΙ – ΈΓΚΛΗΜΑ ΠΟΛΈΜΟΥ. by Alfred de Zayas, Geneva, http://wp.me/p3OlPy-1lx
    • Εθνική Αποτρεπτική Στρατηγική – Ενιαίος Αμυντικός Χώρος – Διπλωματία – Με αφορμή την ανακήρυξη το ψευδοκράτους, το Ελληνικό casus belli και τις αποφάσεις του ΣΑ https://wp.me/p3OqMa-1Pz

  2. Η τοποθέτηση του κ. Ήφαιστου με βρίσκει πλήρως σύμφωνο.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Back to top button