Greek Reports (Ελληνικά)

POKEMON GO ναι ή όχι

Όταν βλέπετε κάποιους να περπατούν στο δρόμο συγκεντρωμένοι στο κινητό τους αγνοώντας το τι συμβαίνει γύρω τους, το πιθανότερο είναι ότι παίζουν Pokémon Go (πρώτη έκδοση 1990), ένα παιγνίδι για smartphone, στο οποίο με τη χρήση τεχνολογίας εντοπισμού θέσης και τη φωτογραφική μηχανή, οι παίκτες εξερευνούν το γύρω τους χώρο για να συλλάβουν εικονικά τέρατα με σκοπό να τα εκπαιδεύσουν ως πολεμιστές.

Reca 2bΖήνα Πουλλή

Δηλαδή μέσα από την οθόνη της φωτογραφικής ο παίκτης βλέπει τον πραγματικό χώρο σε συνδυασμό με την εικονική πραγματικότητα.

Το παιγνίδι Nintendo αποτελεί ένα παγκόσμιο φαινόμενο έχοντας κάνει πωλήσεις 60 εκατομμυρίων σε ελάχιστο χρονικό διάστημα αποφέροντας πάρα πολλά έσοδα. Επίσης, έμμεσα προκαλεί συνεχώς τον παίκτη να επεκταθεί, ασφαλώς πληρώνοντας. Τα χαρακτηριστικά αναπτύσσουν μια τρομερή δυναμική εξάπλωσης με απίστευτο ρυθμό.
Ο χρόνος ενασχόλησης εξαρτάται αποκλειστικά από τον παίκτη, αντίθετα με άλλα παιγνίδια που περιορίζονται από επίπεδα ή αριθμό ζωών ή ενέργεια. Μπορεί κάποιος να φυλάξει το στάδιο που βρίσκεται στο παιγνίδι και να συνεχίσει αργότερα. Δίνονται πολλών ειδών ανταμοιβές ενδιάμεσα ώστε να κερδίζεται η προσοχή του παίκτη. Η στιγμή «σύλληψης τέρατος» είναι μοναδική και συνδυασμένη με τον πραγματικό κόσμο σε διαφορετικές διαδρομές, με διαφορετικούς ανθρώπους και σε διαφορετικούς χρόνους. Ο παίκτης περπατά και ασκείται ταυτόχρονα, κάτι που προσθέτει στην όλη εμπειρία. Ο βαθμός επιδεξιότητας του παίκτη αυξάνεται σταδιακά.

Η προσήλωση των παικτών στην οθόνη εμπεριέχει πολλούς κινδύνους (π.χ. επικίνδυνη οδήγηση). Επειδή μέσα από το παιγνίδι προκύπτει γεωγραφικός εντοπισμός σε πραγματικό χρόνο, ένας (ενήλικας ή παιδί) μπορεί να παρασυρθεί από ληστές ή ακόμα παιδόφιλους σε απομονωμένη επικίνδυνη περιοχή. Για να αποδείξει την πιθανή κακόβουλη χρήση, μία έμπειρη χρήστης έκανε ένα «πείραμα». Δημιούργησε ένα «δέλεαρ» για να δει πόσοι άνθρωποι θα οδηγούνταν σε ένα απομονωμένο μέρος. Μετά από λίγο κατέφθασαν πολλά παιδιά, μόνα τους, που έψαχναν το «τέρας» αγνοώντας σχετικές συμβουλές. Παρά το γεγονός ότι δεν έχουν καταγραφεί ακόμη στην Κύπρο κρούσματα παιδοφιλίας λόγω της χρήσης του Pokémon Go, ειδικοί εφιστούν την προσοχή όσον αφορά στους πιθανούς κινδύνους και τις συνέπειες της χρήσης του.
Ήδη παρατηρήθηκε το φαινόμενο διάφοροι παίκτες του Pokemon Go να διαθέτουν προς πώληση τις επιτυχίες τους στο παιγνίδι. Η πώληση είναι εναντίον των κανονισμών του παιγνιδιού γι’αυτό όταν ένας παίκτης έβαλε σε πλειστηριασμό τους κωδικούς με τις επιτυχίες του στο ebay προς $1,500, η διαφημιστική ανάρτηση σβήστηκε, αλλά κανένας δεν μπορεί να είναι σίγουρος ότι δεν έγινε τελικά η πώληση. Ταυτόχρονα και άλλοι παίκτες δήλωσαν έτοιμοι να πωλήσουν.

Είναι σωστή η χρήση του παιγνιδιού ή όχι;
Υπάρχουν και αρνητικά και θετικά στοιχεία.
Αρνητικά: 1) γεωγραφικός εντοπισμός από αγνώστους, 2) η ηλικία, το φύλο και οι προθέσεις του συμπαίκτη είναι απροσδιόριστες στον εικονικό κόσμο, 3) είναι εθιστικό, 4) πιθανότητα να γίνει προτεραιότητα στη ζωή κάποιου σε βάρος εργασίας, 4) υπάρχουν ανησυχίες για αύξηση επιθετικότητας.

To ανώτερο θρησκευτικό σώμα της συντηρητικής Σαουδικής Αραβίας ανανέωσε το αρχικό διάταγμα (φετφά) που είχε κηρύξει το παιχνίδι Pokemon ως αντι -ισλαμικό. Κανένας μουσουλμάνος δεν επιτρέπεται να συμμετέχει στο παιχνίδι.

Θετικά: Πρώτα απ’όλα μαθαίνουν παίζοντας να χρησιμοποιούν διαδικτυακά εργαλεία. Τα τελευταία 15 χρόνια έγιναν μελέτες που απέδειξαν ότι όταν κάποιος παίζει συχνά γρήγορα ηλεκτρονικά παιγνίδια ενισχύονται οι γνωστικές και άλλες νοητικές λειτουργίες (Bavelier & Green, Scientific American, 7/2016). Παρόλο που ποτέ δεν υπήρχε πρόθεση τα παιγνίδια να γίνουν διδακτικά εργαλεία, αυτά εμπεριέχουν βασικές αρχές για μάθηση. Αρχικά, είναι διασκεδαστικά, ώστε ένα παιδί δε βαριέται να ασχοληθεί και μπορεί να προχωρεί σταδιακά ανάλογα με τις δυνατότητές του. Ο βαθμός δυσκολίας προσαρμόζεται ανάλογα καθώς αυξάνονται οι «επιτιθέμενοι», πάντα κτίζοντας στο προηγούμενο επίπεδο (Vygotsky, Ζώνη Επικείμενης Ανάπτυξης). Ο παίκτης παραμένει προσηλωμένος, δεν αποσπάται η προσοχή για όσο χρονικό διάστημα επιθυμεί, που μπορεί να κυμαίνεται από δευτερόλεπτα μέχρι ολόκληρες μέρες. Επίσης, οι δεξιότητες που αναπτύσσονται μπορούν να μεταφερθούν στον πραγματικό κόσμο.

Ο Αυστραλός ειδικός για αυτιστικά παιδιά Craig Smith, βοηθός Διευθυντής στο Aspect Hunter School for Children with Autism, βρήκε τρόπο να ενσωματώσει το παιγνίδι στα μαθήματά του ώστε να βοηθήσει στην κοινωνικοποίηση των παιδιών αυτών, που κυρίως αντιδρούν σε οπτικά ερεθίσματα. Διαπίστωσε ότι οι κοινωνικές δεξιότητες και η ικανότητα προσήλωσής τους βελτιώνονταν με το παιγνίδι, γεγονός που επιβεβαιώθηκε από τους γονείς.

Συμπέρασμα: Το να σκοτώνεις «τέρατα» μπορεί να ενισχύσει τις νοητικές δεξιότητες.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Back to top button