Greek Reports (Ελληνικά)

10 + 3 εισηγήσεις της Αλληλεγύης

Για την αύξηση της ρευστότητας στην αγορά

  • Και την ενίσχυση της Κυπριακής οικονομίας μετά την κρίση της νόσου COVID-19

ΕΙΣΑΓΩΓΗ

Όσο κλείνει ο υγειονομικός κύκλος της κρίσης της νόσου COVID-19 θα ανοίγει ο κύκλος μιας οξείας οικονομικής κρίσης με σοβαρά προβλήματα ύφεσης, ανεργίας, φτώχειας στην Κύπρο και σε όλη την Ευρώπη.

Εν μέσω της πρωτόγνωρης πανδημίας του κορωνοϊού, η κυβέρνηση είναι υποχρεωμένη να υλοποιήσει δύο φιλόδοξους στόχους:

I. Να σπάσει την αλυσίδα μετάδοσης του ιού και να εξαλείψει τα κρούσματα και

II. Να αποκαταστήσει την οικονομική δραστηριότητα χωρίς να φορτώσει τα δημόσια οικονομικά με πρόσθετο δυσβάσταχτο χρέος.

Για να το πετύχει αυτό η κυβέρνηση, παράλληλα με τις αναστολές φορολογιών και οφειλών και την παροχή ειδικών επιδομάτων στους εργαζόμενους, πρέπει να ενισχύσει τη ρευστότητα στην αγορά με γρήγορο και αποτελεσματικό τρόπο, χωρίς να φορτώσει νέο δανεισμό ιδιαίτερα τις μικρές επιχειρήσεις και τους αυτοεργοδοτούμενους.

Η ανόρθωση της οικονομίας στην μετά την κρίση εποχή, απαιτεί ένα ολοκληρωμένο και συνεκτικό σχέδιο, που να δημιουργεί τους όρους για την επανεκκίνηση της κυπριακής οικονομίας και να στηρίζει τη ρευστότητα, την ανταγωνιστικότητα, την απασχόληση και τη βιωσιμότητα ειδικά των αυτοεργοδοτουμένων, των πολύ μικρών, των μικρών και των μεσαίων επιχειρήσεων του τόπου.

Η υγειονομική κρίση της νόσου COVID-19 που βιώνει η Κύπρος θα έχει καταστροφικές επιπτώσεις καθώς:

I. Η ανεργία αναμένεται και πάλι να φτάσει σε υψηλά επίπεδα.

II. Εκατοντάδες αυτοεργοδοτούμενοι και μικρές επιχειρήσεις θα μείνουν χωρίς εργασία.

III. Τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια θα αυξηθούν και πάλι επικίνδυνα.

IV. Μεγάλο μέρος της κοινωνίας θα φτωχοποιηθεί εκ νέου.

V. Οικογένειες θα σιτίζονται και πάλι από κοινωνικά παντοπωλεία.

Την ώρα λοιπόν που μετράμε νεκρούς από τον κορωνοϊό, είναι δυσάρεστο μεν αναγκαίο δε να σχεδιάζουμε για να προλάβουμε την πανδημία της οικονομικής ύφεσης που μας έρχεται.

Για αυτό πρώτιστο μέλημα της κυβέρνησης θα πρέπει να είναι η διατήρηση της πιστοληπτικής ικανότητας τους κράτους ώστε η Κυπριακή Δημοκρατία να διατηρήσει την ικανότητα να δανείζεται από τις αγορές και = = =

ταυτόχρονα να έχει τα αναγκαία ρευστά διαθέσιμα για την ώρα ανάγκης, καθότι δεν γνωρίζουμε πόσο θα διαρκέσει η περιπέτεια του κορωνοϊού. Θεωρούμε θετική ενέργεια την απόφαση για έκδοση από την ΚΔ δύο ομολόγων 7 και 30 ετών για άντληση ρευστότητας με ευρωπαϊκά ομόλογα EMTN.

ΥΠΟΜΝΗΜΑ ΚΙΝΗΜΑΤΟΣ «ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ»

Το Κίνημα «Αλληλεγγύη» καταθέτει στο Υπουργείο Οικονομικών το ανά χείρας Υπόμνημα Εισηγήσεων για την αύξηση της ρευστότητας στην αγορά και την ενίσχυση της κυπριακής οικονομίας μετά την κρίση, υποστηρίζοντας ότι η ανάπτυξη, η ευημερία, η απασχόληση και η ποιότητα ζωής των Κυπρίων πολιτών απειλούνται για αυτό πρέπει να προστατευθεί η ικανότητα και η δυναμικότητα της κυπριακής οικονομίας.

Για να γίνουν αυτά επιβάλλονται τα ακόλουθα μέτρα:

  1. ΜΝΗΜΟΝΙΟ ΜΕΤΡΩΝ ΣΥΝΑΙΝΕΣΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΔΥΝΑΜΕΩΝ

Υπό τις περιστάσεις της κρίσης που βιώνουμε, οι πολιτικές δυνάμεις θα πρέπει να επιδείξουν μέγιστη υπευθυνότητα και να συμφωνήσουν με συναίνεση σε ένα ΜΝΗΜΟΝΙΟ με ΚΟΙΝΑ ΑΠΟΔΕΚΤΑ ΜΕΤΡΑ που θα είναι κοινωνικά δίκαια και θα αποτελούν μια ολική λύση αντιμετώπισης των δημοσιονομικών, διαρθρωτικών, οικονομικών και κοινωνικών προβλημάτων που δημιούργησε η πανδημία της νόσου του COVID-19.

Η Κύπρος έχει ανάγκη από τολμηρά ριζοσπαστικά μέτρα, που να καθιστούν την κυπριακή οικονομία βιώσιμη, να συμβάλει στην αποκατάσταση των ζημιών, στην προστασία των πολιτών και στη διασφάλιση της κοινωνικής ισορροπίας.

Οι πολιτικές δυνάμεις έχουν υποχρέωση να συμφωνήσουν σε ένα ολοκληρωμένο στρατηγικό σχέδιο διάσωσης και ανάπτυξης της κυπριακής οικονομίας, που θα περιλαμβάνει περικοπές δαπανών, διαρθρωτικά μέτρα εξυγίανσης και αναθέρμανσης της οικονομίας, μέτρα μείωσης του διοικητικού φόρτου των κρατικών υπηρεσιών, πάταξη της γραφειοκρατίας προς όφελος επιχειρήσεων, πάταξη της φοροδιαφυγής προς όφελος του κράτους, ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της οικονομίας και προστασία της κοινωνικής αποστολής του κράτους.

  1. ΚΟΥΠΟΝΙ ΔΙΑΒΙΩΣΗΣ ΕΥΑΛΩΤΩΝ ΠΟΛΙΤΩΝ

Σε περίπτωση παράτασης της υγειονομικής και οικονομικής κρίσης, η ανεργία θα πολλαπλασιαστεί απότομα και θα αυξηθούν δραματικά οι πολίτες που θα χρήζουν άμεσης στήριξης από το κράτος γιατί δεν θα έχουν κανένα εισόδημα.

Εισηγούμαστε για περίοδο που θα κριθεί αναγκαία, τον οικονομικό σχεδιασμό και τη θέσπιση του ΚΟΥΠΟΝΙΟΥ ΔΙΑΒΙΩΣΗΣ ΕΥΑΛΩΤΩΝ ΠΟΛΙΤΩΝ, δικαιούχοι του οποίου θα είναι όλοι οι πολίτες που δεν θα δύναται να λαμβάνουν οποιοδήποτε τακτικό ή έκτακτο επίδομα από το κράτος. Με αυτό το μέτρο θα αποφευχθεί η εξαθλίωση μερίδας των πολιτών και επιπλέον θα διατηρηθεί η κατανάλωση σε ανεκτά επίπεδα και θα μειωθούν οι απώλειες των επιχειρήσεων.

  1. ΕΦΑΠΑΞ ΒΟΗΘΗΜΑ ΚΕΦΑΛΑΙΟΥ ΚΙΝΗΣΗ

Οι αυτοεργοδοτούμενοι, οι μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις σε μεγάλο ποσοστό έχουν υπερδανειστεί από τις τράπεζες. Ως εκ τούτου για τη ρευστότητα τους δεν πρόκειται να επιλέξουν τον δανεισμό ακόμα και αν στα νέα τους δάνεια είναι εγγυητής το κράτος. Θα προτιμήσουν να τερματίσουν δραστηριότητα και να βάλουν λουκέτο ή να απολύσουν προσωπικό σε μια προσπάθεια να μειώσουν το λειτουργικό τους κόστος.

Εισηγούμαστε για περίοδο που θα κριθεί αναγκαία, τον οικονομικό σχεδιασμό και τη θέσπιση του ΕΦΑΠΑΞ ΒΟΗΘΗΜΑΤΟΣ ΚΕΦΑΛΑΙΟΥ ΚΙΝΗΣΗ για τις μικρές, τις πολύ μικρές επιχειρήσεις και αυτοεργοδοτούμενους. Το κράτος να δανειστεί και να διοχετεύσει οριζόντια τη ρευστότητα αυτή στους ανωτέρω δικαιούχους με σχέδιο του Υπουργείου Εμπορίου, προκειμένου να καλυφθούν λειτουργικά έξοδα όπως μισθοί, ενοίκια, προμηθευτές κλπ γιατί έτσι θα βοηθηθούν να επανέλθουν σε οικονομική δραστηριότητα.

  1. ΧΑΜΗΛΟΤΟΚΟΣ ΔΑΝΕΙΣΜΟΣ ΓΙΑ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Οι μεσαίες και μεγάλες επιχειρήσεις που λόγω των απαγορευτικών διαταγμάτων έχουν υποστεί μείωση στα εισοδήματα τους, είναι σημαντικό να διευκολυνθούν για να διατηρήσουν τις θέσεις εργασίας που έχουν και να μην προβούν ούτε σε απολύσεις ούτε σε περαιτέρω μειώσεις των απολαβών των εργαζομένων τους.

Εισηγούμαστε για περίοδο που θα κριθεί αναγκαία, τον οικονομικό σχεδιασμό και την προώθηση ΧΑΜΗΛΟΤΟΚΟΥ ΔΑΝΕΙΣΜΟΥ ώστε οι μεσαίες και μεγάλες επιχειρήσεων μέσα από ένα αυστηρό νομοθετικό και εποπτικό πλαίσιο και με εμπλοκή του κράτους ως εγγυητή, να μπορούν να έχουν πρόσβαση σε δανεισμό κεφαλαίου κίνησης με επιδοτούμενο επιτόκιο για κάλυψη των δαπανών λειτουργίας τους μέχρι να επανέλθουν σε κανονική δραστηριότητα.

  1. ΕΝΕΡΓΟΠΟΙΗΣΗ ΣΧΕΔΙΩΝ ΚΡΑΤΙΚΩΝ ΕΓΓΥΗΣΕΩΝ ΓΙΑ ΜΜΕ

Στο Υπουργείο Εμπορίου έχουν εκπονηθεί στο παρελθόν διάφορα σχέδια για την έκδοση μικρών εγγυητικών επιστολών υπέρ των Πολύ Μικρών, των Μικρών και Μεσαίων Επιχειρήσεων κυρίως για προμηθευτές πρώτων υλών είτε εσωτερικού, είτε εξωτερικού.

Εισηγούμαστε τον εκσυγχρονισμό και την επικαιροποίηση των ΣΧΕΔΙΩΝ ΕΓΓΥΗΣΕΩΝ του Υπουργείου Εμπορίου γιατί έτσι εξοικονομούμε σημαντική ρευστότητα που την χρειάζονται  οι ΜΜΕ και διασφαλίζουμε προς αυτές μία μόνιμη ροή πρώτων υλών, υλικών και υπηρεσιών που είναι αναγκαίες για την επαναφορά τους σε κανονική δραστηριότητα.

  1. ΔΡΑΣΤΙΚΗ ΚΛΙΜΑΚΩΣΗ ΕΞΑΓΩΓΩΝ ΑΓΡΟΤΙΚΩΝ ΠΡΟΪΌΝΤΩΝ

Η πανδημία και η ακατάσχετη διασπορά του κορωνοϊού μειώνει και θα συνεχίσει να μειώνει σημαντικά τις μετακινήσεις ανθρώπων και αγαθών. Αυτό το φαινόμενο θα έχει πολύ αρνητικές επιπτώσεις για το τουριστικό ρεύμα προς την Κύπρο.

Η Κύπρος θα πρέπει να αντικαταστήσει σταδιακά τα έσοδα που θα χάσει από τον τουρισμό τουλάχιστον τα επόμενα 2 χρόνια. Τα έσοδα αυτά μπορούν να εξασφαλιστούν με την προώθηση και ενίσχυση της πρωτογενούς παραγωγής, με επένδυση στις εξαγωγές, στις κερδοφόρες καλλιέργειες, στην εισαγωγή τεχνολογίας και καινοτομίας στην παραγωγή, που θα καταστήσουν ποιοτικά και ανταγωνιστικά τα κυπριακά προϊόντα για εγχώρια και διεθνή κατανάλωση.

Εισηγούμαστε να εξεταστούν κα να εξευρεθούν τρόποι ΔΡΑΣΤΙΚΗΣ ΚΛΙΜΑΚΩΣΗΣ των ΕΞΑΓΩΓΩΝ νωπών και μεταποιημένων αγροτικών προϊόντων. Προς τούτο να ζητηθούν χαλαρώσεις από την ΕΕ ώστε να περιορίσουμε δραστικά τις εισαγωγές. Με αυτό τον τρόπο θα αυξήσουμε την κατανάλωση στην εσωτερική αγορά των ντόπιων προϊόντων (χαλούμι, πατάτες, κρασί, φρούτα, φθαρτά, ελιές, ψάρι, λαδί, κρέας, μεταποιημένα προϊόντα κλπ) και θα ενισχύσουμε σημαντικά τον πρωτογενή τομέα του τόπου μας. Ιδιαίτερα με την έλευση του Πάσχα θα πρέπει να αποφευχθεί η εισαγωγή αρνιών και κρεάτων από άλλες χώρες.

Εισηγούμαστε ακόμα να εξεταστούν τρόποι αφενός επιδότησης των εξαγωγών και αφετέρου διασφάλισης από θάλασσα και αέρα της συνδεσιμότητας της Κύπρου με την υπόλοιπη Ευρώπη και τον κόσμο, με χαμηλό κόστος μεταφοράς γιατί μόνο έτσι μπορούμε να ενισχύσουμε σημαντικά τις εξαγωγές μας σε αγορές της Ευρώπης, της Μέσης Ανατολής και αλλού στον κόσμο.

Οι ανάγκες για νωπά και μεταποιημένα αγροτικά προϊόντα σε πολλές χώρες θα είναι μεγάλες και είναι σίγουρο ότι θα ανοίξουν ευκαιρίες εξαγωγών. Σύμφωνα με τον Μάξιμο Τορέρο, επικεφαλή οικονομολόγο του Οργανισμού Τροφίμων και Γεωργίας του ΟΗΕ εν μέσω της πανδημίας COVID-19 και της απαγόρευσης της κυκλοφορίας ο κλάδος της γεωργίας και της κτηνοτροφίας έχει πληγεί και ο κίνδυνος για σοβαρές ελλείψεις τροφίμων θα είναι αυξημένος σε πολλές χώρες.

  1. ΕΠΙΔΟΤΗΣΗ ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΥ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ

Ακόμα και αν η Κύπρος εξαλείψει τα κρούσματα της νόσου COVID-19, με τον φόβο να μην ανοίξει ξανά ο κύκλος διασποράς του κορωνοϊού, θα είναι δύσκολο τουλάχιστον για τη φετινή τουριστική περίοδο, η χώρα μας να υποδεχθεί μαζικά και ανεξέλεγκτα τουρίστες από άλλες χώρες και ιδιαίτερα από χώρες στις οποίες θα συνεχίζεται η διασπορά του ιού.

Εισηγούμαστε το Υφυπουργείο Τουρισμού να εκπονήσει σχέδιο επιδότησης πολιτών για εσωτερικό τουρισμό, με τον τρόπο αυτό θα υπάρξει η δυνατότητα να δουλέψουν στοιχειωδώς οι τουριστικές επιχειρήσεις που ήταν έτοιμες αρχές Απριλίου να ξεκινήσουν τη νέα τουριστική σεζόν.

  1. ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΩΡΙΜΩΝ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ / ΠΟΛΙΤΟΓΡΑΦΗΣΕΩΝ

Η κυπριακή οικονομία χρειάζεται φρέσκα ξένα και εγχώρια κεφαλαία. Τους επενδυτές ντόπιους ή ξένους πρέπει να τους βοηθήσουμε σπάζοντας τον κλοιό της αγορές της Ευρώπης, της Μέσης Ανατολής και αλλού στον κόσμο.

Οι ανάγκες για νωπά και μεταποιημένα αγροτικά προϊόντα σε πολλές χώρες θα είναι μεγάλες και είναι σίγουρο ότι θα ανοίξουν ευκαιρίες εξαγωγών. Σύμφωνα με τον Μάξιμο Τορέρο, επικεφαλή οικονομολόγο του Οργανισμού Τροφίμων και Γεωργίας του ΟΗΕ εν μέσω της πανδημίας COVID-19 και της απαγόρευσης της κυκλοφορίας ο κλάδος της γεωργίας και της κτηνοτροφίας έχει πληγεί και ο κίνδυνος για σοβαρές ελλείψεις τροφίμων θα είναι αυξημένος σε πολλές χώρες.

  1. ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΩΡΙΜΩΝ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ / ΠΟΛΙΤΟΓΡΑΦΗΣΕΩΝ

Η κυπριακή οικονομία χρειάζεται φρέσκα ξένα και εγχώρια κεφαλαία. Τους επενδυτές ντόπιους ή ξένους πρέπει να τους βοηθήσουμε σπάζοντας τον κλοιό της γραφειοκρατίας και να τους δώσουμε κίνητρα να ξεκινήσουν τις επενδύσεις τους αμέσως για να αναζωογονήσουν την αγορά και να δημιουργήσουν θέσεις εργασίας.

Εισηγούμαστε το Υπουργείο Οικονομικών πρέπει να δημιουργήσει μια Ομάδα Επιτάχυνσης Επενδύσεων η οποία θα αξιολογήσει και θα προωθήσει αμέσως με ταχύτητα όσες επενδύσεις είναι ήδη στον προθάλαμο της υλοποίησης.

Εισηγούμαστε επανέναρξη με αυστηρό έλεγχο του Σχεδίου Πολιτογραφήσεων για παραχώρηση της κυπριακής υπηκοότητας με κατ’ εξαίρεση πολιτογράφηση σε αλλοδαπούς επιχειρηματίες/ επενδυτές.

Εισηγούμαστε τη σύμπραξης ιδιωτικού και δημόσιου τομέα για μεγάλα αναπτυξιακά έργα, μέσα από σχήματα συγχρηματοδότησης και αυτοχρηματοδότησης όπως Public Private Partnerships [PPP], Build Operate Transfer [BOT], Private Finance Initiative [PFI] προκειμένου να είναι ευκολότερη η εξεύρεση των αναγκαίων κεφαλαίων που απαιτούνται για την ανάπτυξη κάθε έργου.

  1. ΜΕΤΡΑ ΣΥΓΚΡΑΤΗΣΗΣ ΚΟΣΤΟΥΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΚΡΑΤΟΥΣ

Πρέπει να ληφθούν τολμηρά και ριζοσπαστικά μέτρα συγκράτησης και μείωσης του κόστους λειτουργίας της κρατικής μηχανής. Το κυπριακό κράτος θα πρέπει να γίνει αρκούντος οικονομικό, να παράγει έσοδα για τα δημόσια ταμεία, εισοδήματα για τους πολίτες, να είναι ανταγωνιστικό και ελκυστικό σε επενδύσεις και να δημιουργεί θέσεις εργασίας.

Εισηγούμαστε αναθεώρηση του Κρατικού Προϋπολογισμού. Αυτός έπαυσε να εξυπηρετεί τους σκοπούς για τους οποίους εγκρίθηκε τον Δεκέμβριο του 2019. Απαιτείται η Διεύθυνση Προϋπολογισμού να προχωρήσει με προτάσεις αναθεώρησης. Τα διαχειριστικά έξοδα (έξοδα λειτουργίας, μελέτες εμπειρογνωμόνων, επιδόματα για έξοδα φιλοξενίας, παραστάσεως κλπ) πρέπει να μειωθούν δραστικά και όσες δαπάνες δεν είναι απόλυτα αναγκαίες να καταργηθούν.

Εισηγούμαστε τα ακόλουθα μέτρα σε συνέχεια των προσπαθειών μεταρρύθμισης του κράτους και των λειτουργιών του:

I. Συγκράτηση και εξορθολογισμό του κρατικού μισθολογίου με περιστολή των πολύ ψηλών μισθών και ψηλών συντάξεων του δημοσίου. Οι μισθοί στον δημόσιο να συσχετιστούν με την παραγωγικότητα των υπαλλήλων.

II. Δραστική μείωση των διοικητικών και καταναλωτικών δαπανών του δημοσίου.

III. Επαναδιαπραγμάτευση των ακριβών ενοικίων που πληρώνει το κράτος για στέγαση των υπηρεσιών του.

IV. Επίσπευση με ευθύνη του Υφυπουργείου Καινοτομίας του ηλεκτρονικού κράτους ώστε μειωθεί το λειτουργικό κόστος των υπηρεσιών του δημοσίου.

V. Παράλληλα στον ιδιωτικό τομέα προώθηση και χρηματοδότηση δράσεων ψηφιακής λειτουργίας και οικονομίας για πλατφόρμες e-Shops, πλατφόρμες εφοδιαστικής αλυσίδας, τηλεκπαίδευσης, ηλεκτρονικής τιμολόγησης που θα βοηθήσουν τις επιχειρήσεις να αναπτύξουν ψηφιακά εργαλεία εργασίας στην λειτουργία τους.

  1. ΔΑΝΕΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ESM

Ο ESM μπορεί να χορηγήσει πιστωτικές γραμμές έως το 2% του ΑΕΠ σε όποια χώρα της Ευρωζώνης το ζητήσει. Θα μπορούσε η Κυπριακή Δημοκρατία να αντλήσει μέχρι 500 εκατ. ευρώ από τον ESM ως δανεισμό υπό συγκεκριμένους όρους.

Εισηγούμαστε όπως η Κυπριακή Δημοκρατία εξετάσει τους όρους και τις προϋποθέσεις για να λάβει δανεισμό από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας (ESM) στην περίπτωση που παραστεί ανάγκη για ρευστότητα στο ταμείο της κεντρικής κυβέρνησης.

  1. ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΣΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ΕΥΡΩΟΜΟΛΟΓΟΥ

Παρόλο που η αμοιβαιοποίηση του χρέους είναι κόκκινη γραμμή για τη Γερμανία, την Ολλανδία, την Αυστρία και τη Φινλανδία εντούτοις το ευρωομόλογο είναι μια μεσοπρόθεσμη οικονομική ευκαιρία που μπορεί να παράξει αποτελέσματα σε βάθος χρόνου όχι άμεσα τώρα.

Εισηγούμαστε τη συμμετοχή της Κυπριακής Δημοκρατίας στην ομάδα της Ευρωζώνης για την έκδοση κοινού χρέους μέσω του ευρωομολόγου.

  1. ΔΑΝΕΙΣΜΟΣ ΤΡΑΠΕΖΩΝ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΤΕπ

Η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων έχει κινητοποιήσει περίπου 40 δις ευρώ πρόσθετης χρηματοδότησης για να βοηθήσει στην αντιμετώπιση του αντίκτυπου από τον κορονοϊό. Διοχετεύοντας μέσω των εμπορικών τραπεζών ρευστότητα προς τις επιχειρήσεις. = = =

Εισηγούμαστε όπως η Κυπριακή Δημοκρατία εξετάσει τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα του δανεισμού από την ΕΤΕπ, δεδομένου ότι οι κυπριακές τράπεζες έχουν ικανά κεφάλαια δανεισμού. Αν παραστεί ανάγκη το κράτος να εγγυηθεί τις κυπριακές τράπεζες στην ΕΤΕπ για να δανειστούν κεφάλαια για να τα διοχετεύσουν στην κυπριακή αγορά, θα πρέπει να υπάρξει έλεγχος, διαφάνεια και εμπλοκή του κράτους στις διαδικασίες διάθεσης των ευρωπαϊκών κεφαλαίων.

  1. ΔΑΝΕΙΣΜΟΣ ΚΡΑΤΟΥΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ

H Ευρωπαϊκή Επιτροπή μπορεί να δανειστεί από την αγορά με ενέχυρο τον προϋπολογισμό της ΕΕ. Το έχει πράξει ήδη, για να αντλήσει 60 δις ευρώ για τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (EFSM). Η Κομισιόν θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει τον μηχανισμό αυτό ξανά, αν τα κράτη μέλη συμφωνήσουν να υπάρξουν εγγυήσεις στον προϋπολογισμό της ΕΕ φέτος και στον επόμενο πολυετή προϋπολογισμό της για την περίοδο 2021-2027. O EFSM δάνεισε χρήματα για τη διάσωση της Ιρλανδίας και της Πορτογαλίας.

Εισηγούμαστε όπως η Κυπριακή Δημοκρατία εξετάσει τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα του δανεισμού από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στην περίπτωση που ο Μηχανισμός Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (EFSM) αποφασιστεί να διαθέσει τα 13 δις ευρώ που έχει στα ταμεία του και τα οποία θα μπορούσαν να δοθούν υπό όρους σε χώρες – μέλη της ΕΕ για ενίσχυση των δράσεων τους για την επαναφορά των οικονομιών τους που έχουν πληγεί από την κρίση του κορωνοϊού.

  • Λευκωσία 6 Απριλίου 2020

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Back to top button