Greek Reports (Ελληνικά)

Post Grans Montana

Αργά ψες το βράδυ, 4 Ιουλίου 2017, είδε το φως της δημοσιότητας, πριν τα μεσάνυκτα ανταπόκριση του δημοσιογράφου Χρίστου Χαραλάμπους του Σίγμα, με τίτλο το «Πλαίσιο Συμπερασμάτων  Γκουτέρες και οι Φωνές».

Σύμφωνα με την ανταπόκριση τα κυριότερα στοιχεία του «Πλαισίου Συμπερασμάτων Γκουτέρες» έχουν διαμορφωθεί, μετά από τις έντονες παραστάσεις της Ελληνοκυπριακής πλευράς στο προσχέδιο Έιντε.

Cy logo 1a Klearchos 27 12 2016Λίγο αργότερα τις πρωϊνές ώρες της 5 Ιουλίου 2017 , η εφημερίδα Φιλελεύθερος, δημοσίευσε διαδικτυακά, κείμενο της αποστολής στο Grans Montana  με Ανδρέα Πιμπίσιη, «Grans Montana: Αυτό είναι το πλαίσιο Γκουτέρες».

Τα δύο κείμενα των δύο έγκριτων δημοσιογράφων, παρουσιάζουν ορισμένες διαφορές, αλλά η ουσία τους παραμένει η ίδια.

Το 1ο σχόλιο που μπορεί να κάνει κανείς, είναι  ποια η σημασία και/ή δεσμευτικότητα του πλαισίου αυτού του Γενικού Γραμματέα του ΟΗΕ, και κατά πόσον είναι απλώς καθοδηγητικό και/ή  η βάση πάνω στην οποία διεξάγεται ο διάλογος και/ή η όλη διαδικασία. Δεν έχουμε δει το τελικό  αυτούσιο πλαίσιο για να μπορούμε να καταλήξουμε σε τελικά συμπεράσματα όσον αφορά τις νομικές επιπτώσεις και ή την εν γένη περιγραφή του.

Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας αναφερόμενος σε αυτό, το χαρακτήρισε σαν πρόταση ή εισηγήσεις του Γενικού Γραμματέα. Από την πείρα μου, όμως «πλαίσιο» το οποίο προέρχεται από τον Γενικό Γραμματέα, όπως και να χαρακτηριστεί στο τέλος της ημέρας πολύ φοβούμαι ότι το περιεχόμενο του , θα μας ταλανίζει εν τοις εφεξοίς στο μέλλον.

Apal 1aΑκόμα δε περισσότερο αφού ο κ.Αναστασιάδης κατηγόρησε την Τουρκία ότι οι προτάσεις τις οποίες υπέβαλε , βρίσκονται εκτός του πλαισίου αυτού για να εισπράξει βεβαίως , την απάντηση του κ. Άιντε όπως μεταδόθηκε λίγο αργότερα τις πρωινές ώρες της σήμερον 5.7.2017 στην εφημερίδα Πολίτης ότι σύμφωνα με τον κ. Άιντε όλες οι πλευρές με τις προτάσεις τους κινούνται εντός του πλαισίου του Γενικού Γραμματέα. Όπως αναφέρεται στο τελευταίο δημοσίευμα του Πολίτη, ο κ. Άιντε μετέφερε κωδικοποιημένο ξανά το πλαίσιο Γκουτέρες, καθώς η κάθε πλευρά είχε διαφορετικές σημειώσεις, ως προς το τι ζήτησε ο Γενικός Γραμματέας. Από το κείμενο αυτό προκύπτει ότι το περιεχόμενο του, παρέμεινε  επί του παρόντος προφορικό και εδράζεται σε σημειώσεις που λήφθηκαν. Σύμφωνα με τον Πολίτη, η κωδικοποίηση αυτή δεν ικανοποίησε τον Τούρκο ΥΠΕΞ, ο οποίος έδειξε τον εκνευρισμό του σε μετέπειτα δηλώσεις του. Είτε προφορικό, είτε γραπτό, είτε πλαίσιο, είτε πρόταση , είτε εισήγηση το περιεχόμενο του όπως λεν και οι Άγγλοι , «is here to stay».

Δεν αποκλείω το περιεχόμενο να λάβει σάρκα και οστά και να κατατεθεί  ή να δημοσιευθεί ή ακόμα και να συμφωνηθεί με τον Α ή Β τρόπο, σαν κείμενο στο οποίο μπορεί να συνηφθούν και συμφωνηθέντα επιμέρους θέματα, όλων των εμπλεκομένων ή άλλα κείμενα επιπρόσθετα στα οποία να καταχωρούνται τελικές διαφωνίες ή συμφωνία. Το σημαντικό είναι ότι προφανώς και ο ΥΠΕΞ Ελλάδος έχει δεχθεί ότι η Τουρκική πλευρά δεν κινείται εντός του πλαισίου αυτού εμμέσως πλην σαφώς αποδεχόμενο τούτο.

Έχω την άποψη ότι το περιεχόμενο του, είτε το δέχεσαι σαν σύνολο , είτε το απορρίπτεις. Είναι λάθος κατά την γνώμη μου, κάποιος να επικαλείται μόνον σημεία που θεωρεί ότι είναι ευνοϊκά και να απορρίπτει άλλα, ή και άλλα να τα θεωρεί απλώς σαν βάση για διαπραγμάτευση ή εισήγηση.

Η 2η  παρατήρηση που μπορεί να κάνει κανείς , είναι ότι το περιεχόμενο είναι το απαύγασμα των θέσεων του Γενικού Γραμματέα του Οργανισμού Η.Ε. και σε διάφορα σημεία του , δεν αποτελεί βάση για διαπραγμάτευση, δεν είναι πλαίσιο, δεν είναι εισήγηση, δεν είναι πρόταση, αλλά είναι προϊόν υπό μορφή οιονεί, απόφασης του Γενικού Γραμματέα σαν να είχε ενεργήσει σαν «επιδιαιτητής» των εμπλεκομένων σαν ανώτατο όργανο το οποίο αποφάσισε μετά που δεν έγινε δεκτό το προηγηθέν έγγραφο Άιντε από όλες τις πλευρές. Κάποια στοιχεία σημαντικά που με οδηγούν στο πιο πάνω συμπέρασμα πρέπει να αναφερθούν. Το ούτω καλούμενο πλαίσιο διαλαμβάνει ότι :

  1. Το υφιστάμενο Σύστημα Ασφάλειας, πρέπει να αντικατασταθεί από ένα νέο καθεστώς.
  2. Το δικαίωμα επέμβασης και η Συνθήκη Εγγύησης, θα καταργηθούν.
  3. Το νέο σύστημα θα εμπνέει ασφάλεια, σε όλους του Κύπριους.
  4. Τα στρατεύματα στην Κύπρο θα μειωθούν από την 1ην μέρα .
  5. Θα υπάρξει σταδιακή απομάκρυνση μέχρι να φτάσουν τους αριθμούς της παλαιάς Συνθήκης. Εδώ διευκρινίζεται ότι θα πρέπει να συμφωνηθεί χρονοδιάγραμμα.
  6. Οι Εγγυήτριες δεν μπορούν να παρακολουθούν την εφαρμογή των υποχρεώσεων τους.
  7. Διευκρινίζεται ότι ένας νέος μηχανισμός που θα εμπλέκει και «κάτι» εκτός Κύπρου πρέπει να εξευρεθεί.
  8. Κατά πόσον θα υπάρχει sunset clause (ρήτρα τελικής αποχώρησης)  ή ρήτρα αναθεώρησης ή επανεξέτασης  «review clause» , ως επίσης και το χρονοδιάγραμμά θα αποφασισθεί σε ανώτατο επίπεδο , δηλαδή επίπεδο Πρωθυπουργών. Eδώ η Κύπρος άνευ Πρωθυπουργού, παραμένει εκτός. Θα επιβληθεί από  May, Eρντογάν και Τσίπρα, το χρονοδιάγραμμα.
  9. Στις περιοχές που θα επιστραφούν στην δική μας πλευρά, ιδιοκτήτες θα έχουν προτεραιότητα σαν εκτοπισθέντες, αλλά όχι κατά 100%.
  10. Στις περιοχές που θα παραμείνουν υπό το καθεστώς της άλλης πλευράς προτεραιότητα έχουν οι χρήστες, αλλά όχι κατά 100%.
  11. ΄Όσον αφορά τους Τούρκους υπηκόους, θα πρέπει να τύχουν ισότιμης μεταχείρισης, αλλά θα πρέπει να υπάρξει ποσόστωση. Θα πρέπει να καθορισθεί σύμφωνα με τα δημοσιευθέντα τι σημαίνει ο όρος «ισότιμη» και δεν διευκρινίζεται τι εννοεί κάποιος με την «ποσόστωση». Όμως προφανώς η απόφαση είναι ότι πρέπει να υπάρξει αποδοχή της αρχής ισότιμης μεταχείρισης Τούρκων υπηκόων.
  12. Σε σχέση με το εδαφικό, η Τουρκοκυπριακή πλευρά θα πρέπει να διαφοροποίηση τον Χάρτη σε σχέση με κάποιες τοπικές περιοχές, με αναφορά στην επιστροφή της Μόρφου.
  13. Στο θέμα διακυβέρνησης πρέπει να συζητηθεί η εκ Περιτροπής Προεδρία, όπως έχει απαιτήσει η Τουρκοκυπριακή πλευρά , σύμφωνα με την αναλογία 2 προς 1.

Όπως ανέφερα υπάρχουν κάποιες  μικροδιαφορές μεταξύ του δημοσιεύματος του  Χρίστου Χαραλάμπους, και του Φιλελευθέρου Ανδρέα Πιμπίσιη. Δεν είναι ουσιαστικές, μάλλον φραστικές. Η ουσία όμως που θέλω να θίξω, είναι ότι τα πιο πάνω δεν μπορεί να τα εκλάβει κανείς, παρά σαν οιονεί απόφαση επιδιαιτησίας του Γενικού Γραμματέα. Προβλέπω ότι ασφαλώς η δική μας πλευρά , θα επιμένει ότι πρόκειται περί εισηγήσεων και/ή προτάσεων, αλλά θα ήθελα να τονίσω εμφατικά ότι ο φόβος και η ανησυχία μου είναι ότι είναι κάτι περισσότερο από εισηγήσεις και/ή προτάσεις, ή πλαίσιο, ή βάση διαπραγμάτευσης, εκτός όπου ρητά ή σιωπηρά προκύπτει τούτου, όπως π.χ. για χρονοδιαγράμματα που θα αποφασισθούν σε ανώτατο επίπεδο ή κατά πόσον θα υπάρξει ρήτρα επανεξέτασης ή οριστικής αποχώρησης των στρατευμάτων.

Άλλο παράδειγμα που παραμένει προς συζήτηση είναι π.χ.  τι εννοούμε «όχι 100%» στο περιουσιακό, τι συμπεριλαμβάνη «ισότιμη μεταχείριση για τους Τούρκους υπηκόους, και η «ποσόστωση» όπως επίσης και στα θέματα διακυβέρνησης  όπου διασφαλίζεται πλέον με το πλαίσιο η αποτελεσματική συμμετοχή , θα πρέπει να συζητηθεί περαιτέρω το ζήτημα των Βέτο των Τουρκοκυπρίων και κάτω από ποιες συνθήκες θα εφαρμοστεί. Περαιτέρω στο τραπέζι μπήκε επίσημα , η εκ Περιτροπής Προεδρία, στην αναλογία 2  προς 1.

Μια 3η  διαπίστωση είναι, ότι τελικά η Τουρκική πλευρά, πέτυχε αυτό το οποίο επιζητούσε. Δηλαδή όλα στο τραπέζι στην Πενταμερή για να γίνει ένα συνολικό «παζάρι». Το ότι υπάρχει τραπέζι αρ. 1, που είναι η Πενταμερής για ασφάλεια και εγγυήσεις, και τραπέζι αρ.2 , για τα υπόλοιπα θέματα είναι άνευ σημασίας. Είναι προπέτασμα καπνού, για να ικανοποιηθούν κάποιοι αφελείς στην Κύπρο ότι δεν ικανοποιήθηκε η απαίτηση της Τουρκικής πλευράς. Στην πραγματικότητα το περιεχόμενο του σκεπτικού του κ.Γκουτέρες, είναι καθαρά «ενοποιητικό» των δύο τραπεζιών και στην πραγματικότητα συζητούνται όλα τα θέμα, παράλληλα και ταυτόχρονα στο επίπεδο της Πενταμερούς. Οι αρχικοί λεονταρισμοί του κ.Αναστασιάδη , έπεσαν στο κενό.

Εισήγηση:

Μέσα από το πλαίσιο του Γ.Γ. του ΟΗΕ διαπιστώνουμε τα εξής:

  1. Εκείνα τα στοιχεία που ανέφερα πιο πάνω που αφορούν τα στρατεύματα, το εδαφικό, το περιουσιακό, τους Τούρκους υπηκόους, την εκ Περιτροπής Προεδρία, είναι καταθλιπτικά και οδηγούν στην κατάργηση της Κυπριακής Δημοκρατίας. Εμπεριέχουν τα πρώτα στοιχεία αποδοχής ένταξης της Κύπρου στον στρατηγικό έλεγχο της Τουρκίας.
  2. Είναι τραγικό γιατί αντί ο Γ.Γ. να εφαρμόσει στο περιουσιακό τις «αρχές Pineiro» του Διεθνούς Δικαίου, δηλαδή της αποκατάστασης αναβάθμισε τον χρήστη , δίνοντας του υπερδικαιώματα με το γελοιωδέστατο, «όχι 100%», αλλά λέμε εμείς 99,9%. Περαιτέρω ακόμα και στους εκτοπισθέντες που θα επιστρέψουν μετά τις εδαφικές αναπροσαρμογές, δεν τους εγγυάται σε όλες τις περιπτώσεις την επιστροφή, στην οποία δικαιωματικά όπως και οι εκτοπισθέντες στην περιοχή της άλλης πλευράς δικαιούνται να έχουν με βάση το Διεθνές Δίκαιο.  Είναι με θλίψη που αναγκάζομαι να μιλώ στα θέματα αυτά , για την μία και την άλλη πλευρά.
  3. Στο εδαφικό φαίνεται ο κ.Γκουτέρες, θα μοιράσει την διαφορά του 1% μεταξύ του 28+ και 29+, με κάποιες εδαφικές αναπροσαρμογές για να συμπεριληφθεί και η Μόρφου. Πετύχαμε με μαθηματική ακρίβεια την εδαφική διχοτόμηση της Κύπρου σε δύο ζώνες, καθαρόαιμες στο πληθυσμιακό και περιουσιακό.
  4. Πετύχαμε περαιτέρω την αναγνώριση δικαιωμάτων σε Τούρκους υπηκόους, με κάποιες προϋποθέσεις που παραμένουν να συμφωνηθούν. Πετύχαμε να βάλουμε στο τραπέζι διαπραγμάτευσης και την εκ Περιτροπής Προεδρία, μέσα στο όλο πακέτο.
  5. Αναγνωρίσαμε πλέον σε ανώτατο επίπεδο, «τα Βέτο» των Τουρκοκυπρίων, τους οποίους αναβαθμίσαμε αριθμητικά εξισώνοντας τους με τους Ελληνοκύπριους, καθιστώντας την Κύπρο υποχείριο των στρατηγικών συμφερόντων στο Νότιο υπογάστριο, του στρατηγικού ζωτικού χώρου της Τουρκίας.

Εύλογα λοιπόν ερωτούμε.

  1. Ποιος έδωσε το δικαίωμα στον κ. Νίκο Αναστασιάδη να συζητά την εκ Περιτροπής Προεδρία, και να δέχεται να την βάζει στο τραπέζι;
  2. Ποιος έδωσε το δικαίωμα στον κ. Νίκο Αναστασιάδη να εκτοπίζει από τις πατρογονικές εστίες και περιουσίες τους, όλους τους Ελληνοκύπριους, προσφυγές και εκτοπισθέντες προς όφελος Τούρκων υπηκόων χρηστών και/ή Τουρκοκυπρίων;
  3. Ποιος έδωσε στον κ.Νίκο Αναστασιάδη το δικαίωμα να δέχεται παρουσία των Τούρκικων στρατευμάτων στην Κύπρο, στο πλαίσιο της παλαιάς Συνθήκης Συμμαχίας, με αβέβαιο αν θα υπάρξει και πότε , πλήρης και τελική αποχώρηση;
  4. Ποιος έδωσε το δικαίωμα στον κ. Νίκο Αναστασιάδη το 28+, της Κυπριακής Δημοκρατίας να δοθεί στους Τούρκους;
  5. Ποιος έδωσε το δικαίωμα στο κ. Νίκο Αναστασιάδη, να προσφέρει σε Τούρκους υπηκόους ισότιμα δικαιώματα;
  6. Ποιος έδωσε στον κ. Νίκο Αναστασιάδη, το δικαίωμα να δέχεται Τούρκικο Βέτο σε όλες τις αποφάσεις;

Όλα αυτά είναι βασανιστικά ερωτήματα, και δεν θα ησυχάσουμε μέχρις ότου θα έρθει εκείνη η μέρα που θα απαλλαγούμε από τον εφιάλτη της τελευταίας 10ετίας , από τον εφιάλτη των υποχωρήσεων, από τον εφιάλτη των ψεμάτων, των Δείπνων, από τον εφιάλτη της ανακολουθίας και τον εφιάλτη που ζούμε καθημερινά, της υποβάθμισης της Κυπριακής Δημοκρατίας και της παράδοσης της Κύπρου σε τουρκικά σχέδια και έλεγχο.

Το μέλλον μετά το  Grans Montana όποιο και να είναι το τελικό αποτέλεσμα , είναι ζοφερό, αλλά είναι και στα χέρια μας, διότι από εμάς και μόνο εξαρτάται, αν θα δεχθούμε αυτά τα τραγικά  σε βάρος του Ελληνισμού σε αυτόν τον τόπο.

Είμαι βέβαιος ότι χιλιετηρίδες Ελληνικής Ιστορίας, δεν θα διαγραφούν εν μία νυκτί, σε ένα δείπνο, στα βουνά της Ελβετίας.

Ας τολμήσουμε λοιπόν!

  • Ομιλία, 5.7.2017 Δημοσιογραφική Εστία.

Κρανς Μοντανά, Ελβετία. Ποιον το μέλλον της Κυπριακής Δημοκρατίας και του Ελληνισμού;

Κίνηση για την προάσπιση της Κυπριακής Δημοκρατίας.

Λευκωσία 5.7.2017.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Back to top button