Greek Reports (Ελληνικά)

Η άλλη όψη της ελληνοτουρκικής φιλίας.

Αυγουστος/2005

Στα Μ.Μ.Ε. του Ιουνίου όσον αφορά τα ελληνοτουρκικά κυριάρχησαν τρία θέματα, τα οποία προβλήθηκαν και από τους εν Ελλάδι Κωνσταντινουπολίτες.

Το δικαίωμα, που παραχωρήθηκε στους Έλληνες πολίτες να περνούν στα Τουρκικά παράλια του Αιγαίου μόνο με ελληνικές ταυτότητες (ούτως ώστε να ψωνίζουν με μεγαλύτερη άνεση τα φτηνότερα αγαθά που προσφέρονται στις εκεί τοπικές αγορές).

  • Τα εγκαίνια του αγωγού φυσικού αερίου (Καρατζάμπεη – Κομοτηνή), έργο το οποίο είχε αποφασιστεί να πραγματοποιηθεί σε μυστικό δείπνο από το 2001. Τη διεκπεραίωση την αναλαμβάνουν οι BOTAŞ και ΔΕΠΑ αντίστοιχα.
  • Η επίσκεψη του αρχηγού Γ.Ε.Σ. Büyükaydın στην Αθήνα και οι «φιλικές» συνομιλίες που είχε με τον Έλληνα ομόλογό του κ. Ντούβα (έστω και αν συνοδεύτηκε από 12 σχηματισμούς 32 μαχητικών τουρκικών αεροσκαφών παραβαίνοντας τους κανόνες εναέριας κυκλοφορίας και τον ελληνικό εναέριο χώρο). Η επίσκεψη αυτή ήταν αποφασισμένη επί θητείας κ. Τσοχατζόπουλο.

Από ελληνικής πλευράς, για της εξελίξεις του μηνός, οι πάντες εμφανίστηκαν ευτυχισμένοι. Όμως εάν «κοιτάξουμε προσεκτικά» την άλλη πλευρά του Αιγαίου, τα πραγματικά δεδομένα τουλάχιστόν θα μας τρομάξουν.

Αν και η Τουρκία παρουσιάζεται ως «πολιτικά ασταθής χώρα» διαθέτει δύο άκαμπτους θεσμούς από το 1960, των οποίων οι αποφάσεις είναι απαραβίαστες.

  • Το Εθνικό Συμβούλιο Ασφαλείας, που απαρτίζεται από ανώτατα πολιτικά και στρατιωτικά στελέχη.
  • Το επιστημονικό συμβούλιο που χαράζει την αναπτυξιακή πολιτική για 15 έτη (με δομημένα πενταετή προγράμματα εκ των οποίων το πρώτο πενταετές πρόγραμμα είναι απαραβίαστο). Στο συμβούλιο παίρνουν θέση ανώτατα στρατιωτικά, πολιτικά και επιστημονικά στελέχη.

Το 2001 σε «μυστικά δείπνα» πάρθηκαν αποφάσεις φιλίας. Προτείνουμε να μελετήσουμε τις αποφάσεις των δύο ισχυρότερων συμβουλίων για την περίοδο 2001 – 2005.

Ξεκινώντας ας εξετάσουμε τμήμα του 8ου πενταετούς προγράμματος ανάπτυξης (2001 – 2006) σε ό,τι αφορά τον θαλάσσιο και εναέριο χώρο (η έκθεση απαρτίζεται από 73 σελίδες):

«

  • 1. Η άρση του καμποτάζ στην επικράτεια της Ε.Ε., θα ευνοήσει τη χώρα μας σ’ ό,τι αφορά τις θαλάσσιες μεταφορές σε Αιγαίο και Μεσόγειο.
  • 2. Η Τ.Δ. (Τουρκική Δημοκρατία) πρέπει να θεσμοθετήσει τη λειτουργία της ναυσιπλοΐας έχοντας υπ’ όψιν τα νέα οικονομικά στρατηγικά, νομικά και εθνικά δεδομένα.
  • 3. Η Τ.Δ. πρέπει να αναλάβει πρωτοβουλίες σ’ ό,τι αφορά τη θαλάσσια διάσωση και την εκπαίδευση στελεχών ναυτιλίας. (Υπενθυμίζουμε ότι, ήδη από το 2003 έχουμε παραχωρήσει τον συντονισμό διάσωσης Αιγαίου στον ναύσταθμο της Σμύρνης, τον οποίο κατείχε η ελληνική πλευρά από το β’ Παγκόσμιο Πόλεμο).
  • 4. Στις περιόδους κρίσεις τα λιμάνια (Σαμσούντα, Τραπεζούντα και Αλεξανδρέττα) έχουν κίνηση που υπερβαίνει το εξαπλάσιο απ’ ό,τι σε περιόδους ηρεμίας. (Άρα κάθε κρίση στην Μέση Ανατολή ευνοεί τα εισοδήματα της Τουρκίας από τη ναυσιπλοΐα, εφόσον δεν αναμειγνύεται στη κρίση, πράγμα που επισημάνεται από το 2001).
  • 5. Μετά την 6/11/1988 απόφαση της Τουρκικής Βουλής, η Τ.Δ. προσπαθεί να προστατέψει τις περιοχές των στενών (Δαρδανέλια και Βόσπορο). Με πρόσχημα την πυρκαγιά και την οικολογική καταστροφή, νομοθετεί (ν. 98/11860 – 8/10/1998) τον έλεγχο της αιγαιοπελαγίτικης θαλάσσιας περιοχής (22.15 Α, 40.15 Β) (το οποίο σιωπηλά αποδέχεται και η Ελλάδα). Το συμβούλιο επιβάλει την αγορά πλωτού και ηλεκτρονικού εξοπλισμού ούτως ώστε η Τουρκία να μπορεί ν ελέγχει πλήρως την προαναφερόμενη περιοχή. (Με την απόκτηση των μέσων αυτών η Τουρκία έπεισε και ανέλαβε, αρχικά, τον συντονισμό διάσωσης της περιοχής).
  • 6. Η Τ.Δ., ενώ «ελέγχει πλήρως την Ανατολική Μεσόγειο», δυστυχώς σ’ ότι αφορά το Transshipments βρίσκεται στη 4η θέση στη Μεσόγειο. Έχοντας υπ’ όψιν το σχέδιο GAP (Güney Doğu Anadolu Projesi) το 2015 θα διαθέτει 2,5 εκ. τόνους την ημέρα εξαγώγιμα υλικά, ενώ οι εξαγωγές πετρελαιοειδών, με αφετερία τον Καύκασο την Μέση Ανατολή και προορισμό τη Μεσόγειο και Άπω Ανατολή, την ίδια περίοδο θα ανέρχεται σε 20 εκ. κυβικά την ημέρα. Η εθνική ναυσιπλοΐα πρέπει να οργανωθεί και να προστατευτεί ούτως ώστε, η Τουρκία να αποκτήσει την παγκόσμια θέση που της αρμόζει.
  • 7. Όλα τα προαναφερόμενα πρέπει να χρηματοδοτηθούν από εθνικές τράπεζες. Τα σημερινά επίπεδα τραπεζικών υπηρεσιών (δηλ. 2001), δεν ευνοούν την κάλυψη αντιστοίχων υπηρεσιών (εδώ πρέπει να επισημανθεί η δημιουργία της νέας Τουρκικής Λίρας στις αρχές του 2005 με πρόσχημα την ένταξη σε Ε.Ε., όμως στην πραγματικότητα είναι η εφαρμογή των εθνικών αποφάσεων του 2001).
  • 8. Η Τ.Δ. πρέπει να εκμεταλλευθεί το Διάστημα και να επικεντρώσει την προσοχή της στα διαστημικά προγράμματα, πράγμα που θα βοηθήσει τον γενικό συντονισμό αστυνόμευσης «των ευρύτερα θαλασσινών περιοχών».

Οι προαναφερόμενες αποφάσεις του επιστημονικού συμβουλίου ας δούμε πώς υποστηρίχθηκαν από το Συμβούλιο Ασφάλειας της Τουρκίας (Milli Güvenlik Kurulu MGK ή Σ.Α.Τ.). Το Σ.Α.Τ. από 1/1/2001 μέχρι 30/6/2005 επίσημα συνεδρίασε 48 φορές και έβγαλε ισάριθμα δελτία τύπου. Εκτός από τις ελεγχόμενες «διαρροές», εάν τα δελτία τύπου αναγνώστουν προσεκτικά, μπορούν να γίνουν αντιληπτά από κάθε νοήμονα άνθρωπο που γνωρίζει την «τουρκική πραγματικότητα».

Το Σ.Α.Τ. στο πρώτο εξάμηνο του 2001 συχνά αναφέρεται στη «διεθνή ασφάλεια», ενώ είχε τελειώσει το κουρδικό του ΡΚΚ και δεν υπήρχε θέμα «Λάντεν» σ’ ό,τι αφορά των Η.Π.Α.. Ενώ στις 26/2/2001 αποφασίζεται να εντατικοποιηθεί το «Τουρκικό Διαστημικό Πρόγραμμα». Όπως και στις 24/4/2001 εγκρίνονται οι οικονομικές προοπτικές των νέων «εθνικών επενδύσεων».

Στις 29/5/2001 αποφασίζεται πάση θυσία, να υποστηριχθεί η ανεξαρτησία των Τουρκοκυπρίων, που ήταν η βάση όλων των σχεδίων Ανάν, που είχαν βρει υποστηριχτές και στη χώρα μας. (Η απόφαση ταυτίζεται με την ημερομηνία της άλωσης, που δεν είναι καθόλου τυχαία). Πρέπει να σημειωθεί ότι από τις 48 διασκέψεις στις 18 το Σ.Α.Τ. εξετάζει την κατάσταση στην Κύπρο και στις 2 συμμετέχει και ο Denktαş.

Στις 29/6/2001 αποφασίζεται να λάβει ενεργά θέση στις στρατιωτικές δυνάμεις που ιδρύονται για την ασφάλεια του Εύξεινου Πόντου (Black sea force).

Στις 28/5/2003 ελέγχεται το σχέδιο GAP σε συνδυασμό με την ένταξη στην Ε.Ε. (Εδώ αντιλαμβανόμαστε ότι η Τουρκία δέχεται πιέσεις από τους Ευρωπαίους συνεταίρους της και η Σ.Α.Τ. χαράζει την πολιτική της. Έτσι ανακοινώνεται στους Ευρωπαίους συνεταίρους, όπως αναφέρεται στο δελτίο τύπου, ότι η πίεση έχει ενοχλήσει την Τουρκία).

Ενώ στις 26/6/2003 ανακοινώνεται, ότι υποστηρίζεται η κυβέρνηση σ’ ό,τι αφορά στις προσπάθειες για ένταξη στην Ε.Ε., στις 8/9/2003 μετά από έκτατη συνεδρίαση καυτηριάζεται μερίδα τουρκικού Τύπου λόγω των άρθρων που γράφτηκαν για την θέση του στρατού, σε ό,τι αφορά την ενταξιακή πορεία της Τουρκίας στην Ε.Ε.(Εδώ αντιλαμβανόμαστε την επέμβαση τον ξένων δυνάμεων στην τουρκική πραγματικότητα και την αντίδραση του Σ.Α.Τ.).

Στις 22/8/2003 αναφέρονται για πρώτη φορά τα νησιά του Αιγαίου σε συνδυασμό με το Κυπριακό αλλά και στις προσπάθειες ένταξη στην Ε.Ε. (Το ζήτημα των νησιών μένη σε επικαιρότητα μέχρι και τις 21/6/2005, παραμονές της συνάντησης των δύο στρατιωτικών επιτελαρχών. Στις 21/6/2005 τα νησιά αναφέρονται ως «γκρίζες ζώνες», και εμμέσως αμφισβητείται η ελληνική κυριαρχία).

Είναι γεγονός ότι, όταν εμείς με «ζεϊμπεκιές» και «κουμπαρίες», θυσιάζοντας μέρος της εθνικής μας κυριαρχίας, προσπαθούμε να ωθήσουμε την Τουρκία στη Ε.Ε., το Σ.Α.Τ. αποφασίζει την «ανεξάρτητη τουρκική πορεία», συμπεριλαμβανομένων και αυτών που τους προσφέραμε ως «εθνικά αποκτήματα». Η συναποδοχή της μεταφοράς του ελληνικού FIR δυτικότερα, σε συνδυασμό με τον ν. 98/11860 δίνει στο Σ.Α.Τ. το δικαίωμα να ονειρεύεται ελληνοτουρκικά στην 25. 15 Α κάθετο, πράγμα που σιωπηλά δρομολογείται.

Χωρίς να μακρηγορούμε, προτείνουμε στους συμπολίτες μας, να αναφέρονται στην ελληνοτουρκική φιλία ως «ειλικρινή ελληνοτουρκική φιλία», ούτως ώστε μελλοντικά να έχουν το επιχείρημα ότι οι άλλοι ήταν ανειλικρινείς και όχι αυτοί αφελείς.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Back to top button